abortion

~ mood sedih ~

genap dh 2bln aku kehilangan kndunganku yg dah pn berusia 3bln!!..aku mmg x prasan yg ms tu aku dh peknen!! ya Allah...xde tanda2 pn yg aku rs....ms 1 or 2bln ritu..@pn mybe aku yg xperasan...
puas aku tggu 2thn nk dptkn bby..takat mgurut..jmpe doctor..sume aku dh bt..akhirnya......mmm..
rasanya dh bpuluh prgnt test aku dh guna..bile tgk negatif je manjang...tp time tu kdg2 aku de rasa simptom muntah,pening...de loya2..tp ms tu period lewat...tp rupaya x jgk....simptom period almost same ngn peknen...
semua org kate...
"eh xkn ko xde rs tanda2 peknen"
" xkn la ko xrasa yg ko tu x period"
"eh xkan la ko xprasan..."
"eh ko xde muntah2 ke..@ de morning sickness ke...?"
aku rs puas aku nk citerkn ape yg rs stat bulan perama tu...jawapan aku
"saya xde rasa apa2 pn"
"period saya mmg 2bln sekali"
"xde rasa muntah..mabuk...loya2 ke..."
kadang2 bl org blame kn aku..aku rs cm aku plk yg besalah..tension gler!!





24/12/2008 Friday
3.30pm
22hb lg aku dh period...so takde rasa papa2 lg pun..cume rs bloodnye lain sket..tp aku bt xphm la..cz aku rs dh 2bln aku x priod...
so ari ke3 bersamaan date ngn masa kt atas tu bru aku dpt rs pelik sket..stat stomach ache rs cm senggut..tp mcm biaselah aku pikirkn period cramps...tnen pastu aku rs skit yg teramat2 sngt skitnya....rs cm mnggil,nk muntah...sakit sgttt......!!!!
aku pn cuba menahan sakit tuh..smpai la aku terlelap 1 jam...mu hubby siap blikn panadol menstrual tuk aku...
so pas dr tido tu...terasa sakit pinggang giler2 la...1 bdn rs skit..
tiba2...aku terasa de smthing yg kuar...ehh....bile bnde tu nk kuar..trsa besar..so pn trusla pkir nk tukar..
subhanaallah........terkejut aku tiba2.......aku tewos menangis kt dlm toliet.....
naluri aku plk tiba2 berkata " aku pregnat....aku gugur ni...itu janin aku!!!"
Ya Allah..time tu aku dh x boleh nk pikir ape2 lg...tewos je aku pggl my hubby..suh die tgk...ingtkn xnk tnjukkn die..tp ms tuh..prsaan tkut menyelubungi...so dgn braninye ia pn tgk...
en suami pn tkjut gk..tewos je decide gi klinik...aku ngn keadan yg sgt2 lemah pn gi la...bwk bnda tu skali!! utk dptkn kpastian...
then doc pn mengconfirmkn yg aku gugur dan bgtau kndngn aku dh 3 bln!!!
Ya Allah....dengan serta mertanye lah airmata aku trun selaju lajunya...
prasaan time tu mcm2 ade...sedih...sayu....tension....
menangis...menangis.....menangis...
tp alhamdulillah x buat DNC cz kantungnya kuar semua...
ermm...bile tuh..aku dh xblh nk pkir apa2 pn...nk kne bljr berpantang plk..langsungla aku xth...
kene mkn bnda2 panas cm sup..xleh mnum sjuk...pkai stokin..mcm org bsalin...
mmmmmmmm............

tp pas dari kjadian tuh...aku ssh kene la muhasabah diri..cz skg nih..mudah sgt nk tension...rs nk mrh...
lagi lagi bl tgk baby org ke...bl shopin plk...tgk bju baby...sayu je hatiku..aku tibe2 rs lemah...
dalam hati aku.."klu x..dh boleh bli brg baby kn??...."
tp apa2 pn aku kene kuat..lawan prsaan2 negatif tuh.
naseb bek la en suami ade time tuh..klu die kt kapal..lg la aku x kuat..ialah sumber kekuatanku..luv u abg...
en suami la yg byk bg aku semangat...kekuatan....yg sllu bt aku nk ketawa jer...tq abg..ayg syg sgt kt abg...

yang bt aku pkirkn skg...pas kguguran nih..sng ke nkdpt baby lg ar??...aku tkut ...
aku tkut sush nk dpt...tu jer...
tp ni sume tletak kt kekuasaan Allah...ade hikmah di sebaliknya...

HIKMAHNYA
aku demam denggi ms aku xth yg aku peknen tuh...
doc ckp klu la baby aku ade skalipun...mybe ia mngkin x sihat or slh satu nyawa kne selamatkn..cz mmbahayakan.....
Allah lebih mengetahui sgala-galanya..apa2 pn yg berlaku ade hikmah disebaliknya...
i/allah aku sentase akn kuat n tabah menghadapinya........





 moga2 Allah memberikan ganjaran...setelah kita ikhlas hadapi dugaanya...
I hope one day the twins became mine..
ameen...

No comments:

Post a Comment