~ tips or petua untuk kecantikan ~ selamat mencuba.. :)


ermm...semenjak 2 menjak skg nih entry fza byk yg tips2 kan :)...ait..bgus la..blh share2 ilmu yg ade nih..dptla fiza mghasilkan blog yg pnuh yg tips2 nih...erm..rini fza nk share lak tips kecantikan..wooo...msti de yg suke ni kan..hehe

-
-
-

  • Untuk membentuk bibir yang menawan, ucapkanlah kata-kata kebaikan. 
  • Untuk mendapatkan mata yang indah, carilahkebaikan pada setiap orang yang anda jumpai. 
  • untuk mendapatkan bentuk badan yang langsing, bagikanlah makanan dengan mereka yang kelaparan.
  •  Untuk mendapatkan rambut yang indah, mintalah seorang anak kecil untuk menyisirnya dengan jemarinya setiap hari. 
  • Untuk mendapatkan sikap tubuh yang indah, berjalanlah dengan segala ilmu pengetahuan, dan anda tidak akan pernah berjalan sendirian. 
-
-
-
-
-

V

KHASIAT EPAL HIJAU

Amalan memakan sebiji epal hijau setiap hari sememangnya digalakkan. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan. Ini kerana ia bukan sekadar mempunyai pelbagai khasiat malahan ia juga mampu mengurangkan kadar kolesterol dalam badan.
Epal hijau mengandungi zat besi, magnesium, potasium, kalsium, soldium, vitamin C, vitamin A dan vitamin B serta merupakan sumber serat yang mudah larut. Kita digalakkan memakan epal bersama dengan kulitnya kerana sebahagian kandungan vitamin C terletak di bawah kulitnya.
Epal hijau boleh membantu mencegah:Pembinaan kolesterol dalam dinding salur darah.
  • Mengurangkan risiko penyakit jantung.
  • Membantu kesihatan membran paru-paru.
  • Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.
  • Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolesterol darah.
  • Membantu mengekalkan berat badan.
  • Mengurangkan tekanan penyakit asma.
  • Mengurangkan risiko barah.
Bagi mereka yang mempunyai masalah sembelit atau penghadaman, kisarkan epal hijau dengan saleri dan diminum setiap pagi sebelum sarapan. Ia dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid dengan pantas menerusi sistem pencernaan. Zat masam epal hijau merupakan pembersih tubuh yang sangat baik.
Epal hijau juga bertindak sebagai penyegar kulit wajah. Potong epal hijau dan rendamkan seketika di dalam air batu selama 5 minit. Kemudian letakkan di muka, biarkan selama 15 minit. Anda akan dapat rasakan kesegarannya. Jika diamalkan selalu ia boleh melicinkan kulit.

-
-
-
-
-
-
PATI BUNGA RAYA KURANGKAN KALESTROL


bunga raya didapati mempunyai khasiat yang sangat baik untuk kesihatan. Menurut satu penyelidikan dari Perbadanan penyiaran Britain ( BBC ), pati bunga raya dapat mengurangkan kolestrol dalam tubuh badan manusia.

Sepasukan penyelidik dari Universiti Perubatan Chung San di Taiwan juga mengatakan bunga raya mengandungi antioksida yang mampu mengawal tahap kolestrol dan penyelidik-penyelidik tersebut juga berminat untuk meneruskan kajian untuk memberi kesejahteraan hidup manusia.

-
-
-
-
-
-
KHASIAT DAUN SIREH
Hasil penemuan kajian - kajian saintifik oleh pakar - pakar kajian herba produk mengatakan sirih Piper betle L. ) mengandungi komponen - komponen aktif semulajadi yang amat berguna dalam perubatan dan pelbagai kegunaannya. Ianya juga mengandungi antiseptik semulajadi yang berupaya membunuh kuman, bakteria dan kulat dengan khasiat hemostasis yang dapat melancar darah dan menghentikan perdarahan.

Berikut adalah antara khasiat-khasiat daun sirih..


1. Menghilangkan sakit tekak, bengkak dibahagian tekak dan batuk berkahak.


2. Sebagai bahan pencuci dibahagian vagina bagi merawatkan keputihan untuk wanita, menghilangkan bau, gatal-gatal atau dijangkiti bakteria.


3. Membantu menyejukkan badan dan mengecutkan saluran peranakan untuk ibu -ibu didalam pantang


4. Menghalang dan menghentikan dari berlakunya hidung berdarah.


5. Daun sireh mengandungi antiseptik yang dapat menghilangkan gatal - gatal kulit seperti kurap dan kayap.


6. Dapat menghilangkan bisa dan bengkak gigitan serangga dan tebuan.


7. Dapat menhilangkan atau meneutralkan bau badan, bau mulut, bau bahagian alat sulit yang tidak menyenangkan.


8. Dapat mengurangkan demam panas serta kembung bagi kanak-kanak.


9. Dapat menghilangkan sakit kepala, menghilangkan gatal dan kelemumur.


10. Dapat digunakan untuk kecantikkan seperti menghilangkan parut jerawat, jeragat, menegangkan kulit,    mencerahkan kulit, melembabkan kulit, melebatkan bulu kening dan digunakan sebagai masker.


11. Dijadikan bahan pembalut untuk tangan terseliuh atau patah.


12. Merawat penyakit sendi dan bisa - bisa tulang.


13. Digunakan untuk merawat pelbagai jenis penyakit resdung, penyakit malaria dan sakit mata.


-
-
-
-
-
-
TIPS KEMPISKAN PERUT

Umum semua tahu melakukan sit-up dapat mengecilkan atau mengempiskan perut.... Tetapi persoalannya berapakah jumlah sit up yang perlu dilakukan untuk mengecilkan perut kita?. Sit up atau bangkit tubi memang tidak asing bagi wanita. Aktiviti ini adalah paling berkesan untuk mengempiskan perut dan menghilangkan lemak lemak di kawasan perut. Gerakan sit-up ini juga dikatakan dapat membantu wanita memiliki perut yang nipis, tegang dan cantik. Sebenarnya bangkit tubi yang di saran kan adalah 24 kali turun naik. Ini bermakna anda haruslah membuat sit-up sebanyak 8 kali dengan 3 kali pengulangan yang melibatkan otot perut. Itu sudah cukup memadai bagi anda. Lakukan aktiviti ini sebanyak 2 kali sehari.





ni jelah petua yg leh di share kt u olls sume..cz klu nk ikutkan byk sesangat petua utk org pompuan ni kan..tp ni fiza amik yg pnting jer n yg sng jer..apa2pun kecantikan bermula dari hati.. :)

^___________^

No comments:

Post a Comment